søndag den 22. marts 2015

Flere slags billeder


Dokumentation
Tager man et billede af en vandskade, en bule i bilen, en dobbelt burger med hele svineriet, en lækker fiske-tallerken, et gavebord, et hotelværelse eller tilsvarende meget konkrete motiver, der har til formål at bevise et eller andet, kan det kaldes dokumentation.

Familiebilleder
Vi kan godt lide at have billeder fra fester, juleaften, fødselsdage og begivenheder i familien. Det er nok ikke disse billeder, vi bruger længst tid på at behandle. For det første var man selv gæst eller vært og havde derfor ikke ret lang tid til at kæle for motiverne, og for det andet drejede det sig om at få fotograferet alle, så man senere kan huske, hvem der deltog. Det er dejligt at have den slags billeder.

Feriebilleder
En ferie er et af årets højdepunkter, og der tid til at udvælge og tænke på motiverne. Mange gange kan man tage det om, hvis det ikke lykkedes i første omgang. Måske viser det sig, at skyggerne er bedre på en andet tidspunkt af dagen eller at der er mere liv på markedet et par timer efter, man var der første gang.

Hvis jeg skal være et sted et par dage, går jeg først en tur uden mit kamera og suger til mig uden at være fristet til at se stedet gennem kameraets søger. Jeg vil se og fornemme. Dagen efter kan jeg så forsøge at forevige de motiver, der gjorde indtryg dagen før.

På min sidste ferie, 14 dages rundrejse i Mexico tog jeg godt 2000 billeder vel vidende, at man ikke kan holde til at se så mange billeder fra turen et halvt år efter. Resultatet blev 261 fotos + et par familiebilleder. Normalt holder jeg mig under 200.

Hverdagsbilleder
Når jeg går en tur, har jeg ofte et kamera med. Nogle gange bliver det ikke taget frem. Andre gange støder jeg på noget, som jeg får lyst til at fotografere. Det kommer der nogle gange noget ud af - de fleste gange intet. Jeg gider jo ikke at fotografere Torvekonen, hver gang jeg passerer Store Torv.

Stemningsbilleder
En stemning kan være noget nær umulig at indfange. En stemning er en følelse, og en sådan består af meget mere end linjer, flader, former og farver. Det er svært at beskrive en stemning med ord. Det er ikke lettere med et fotografi.

Der er mange andre kategorier som f.eks. blomster, insekter, dyr, landskaber, kunstfoto, nude art, biler, hobby o.s.v.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar